Eindelijk!

25 september 2016 - Nuth, Nederland

Eindelijk het is zover, ik heb vakantie: best laat dit jaar.
Ik had in eerste instantie, net zoals de laatste jaren, de eerste 3 weken van september, maar omdat mijn reisgenoot niet eerder vakantie kon krijgen, heb ik mijn vakantie nog kunnen verzetten.

Mijn laatste verre vakantie ( voor mijn begrip vér)  is alweer 2 jaar geleden: toen ben ik in december met Rilana (mijn oudste dochter) een weekje naar Portugal geweest. Hoewel het december was, hadden we prachtig weer : 17/18 graden. We liepen gewoon in ons t-shirtje rond, tot verbazing van de Portugezen.
Die keken ons allemaal na met een blik van : die sporen niet! Hah
De lokale bevolking loopt in die tijd in een dikke jas, handschoenen en een sjaal om de nek.....wat een watjes!
Maar deze 2 bikkels uit Nederland niet hoor! :-)
Het hotel was super de luxe!! en lag een heel klein stukje onder Lissabon: in de gemeente Amora-Seixal
We hadden een auto gehuurd,  zo konden we in een paar dagen enorm veel zien van Portugal. Zoals:
Nazaré: mijn hobby is schilderen: ik heb het strand van Nazaré jaren geleden als verjaardagscadeau geschilderd voor een vriend: zijn lievelings-strand. Erg leuk om het eens in het echt te zien.
Cabo da Roca, Sintra: vooral het kleurrijke kasteel: Palacio da Pena, Lissabon en
Evora: Capela dos Ossos: kapel van beenderen, creepy! Er waren nog wat plekjes vrij, dus als je niet via de schoorsteen de lucht in wilt, of onder de grond wilt belanden, kun je misschien nog een plekje reserveren. Ik weet wel al iemand die daar uitermate geschikt voor is, die persoon is nu ook al bot en zal zich in Portugal zeker thuis voelen!!
Maar ik dwaal af,
Portugal was fantastisch en we gaan het zeker nog een keertje overdoen, hé Rilana?

Deze vakantie is anders: deze keer ga ik ietsje verder weg; een échte verre reis, over de grote waterplas.
Eindelijk dus weer een echte vakantie, met zon, zee, strand en lekker niets doen.
Ik ben er echt aan toe, en heb dit ook zeker verdiend: vind ikzelf. Ik ben lichamelijk maar voorál geestelijk helemaal op, na een hele moeilijke periode :-(

Mijn reis gaat deze keer naar Curacao :-)
Eigenlijk zeg ik het verkeerd, ónze reis gaat naar Curacao.
Ik ga nl. samen met Ylva, mijn jongste dochter.
Zij is in 2012 een paar maanden op het eiland geweest, samen met haar vriend Roel.
Hij ging stage lopen en Ylva is met hem meegegaan, wél zo gezellig toch!
Na een paar weekjes had zij in Willemstad werk gevonden bij een kinderdagverblijf en later ook nog bij een bureau voor huiswerkbegeleiding.
Ze heeft het altijd heel jammer gevonden dat ik haar daar niet kon komen opzoeken.
Dat gaan we nu dus samen inhalen.
9 daagjes, ok ok niet helemaal want er zitten ook 2 reisdaagjes bij, maar al met al zijn we toch heerlijk een week op het zonovergoten Curacao.
Een betere gids dan Ylva kan ik mij niet wensen,  zij weet de leuke plekjes, strandjes en restaurantjes etc. wel te liggen. Sterker nog, in juni stuurde ze me al een: to-do list door haha,  dus we gaan ons zéker niet vervelen! Aan de lijst te zien krijgen we het zelfs druk ......maar wel héél leuk druk!
Een voorproefje;
haar verblijfadres toentertijd in Willemstad,  haar voormalige werkplekken en waar haar vriend Roel werkte, mooie strandjes, reptielen dierentuin, struisvogelfarm, snorkelen en schildpadden spotten, met de boot naar Klein Curacao om maar iets op te noemen.
Het is mijn bedoeling om van alles een blog te schrijven met foto's erbij en eventueel video's.
Ook nu hebben we een auto gehuurd, zodoende kunnen we het hele eiland doorkruisen.
Wat willen we nog meer!!

Als alles goed is landen we na een tussenstop op Sint Maarten rond 13:35 in Willemstad.
Lijkt mij ook fantastisch om te zien hoe we bij de tussenstop op Sint Maarten vlak over het strand vliegen.
Kan ik ook nog zeggen dat ik op Sint Maarten ben geweest haha
Toch weer mooi meegenomen ;-)
Wauw, het wordt nog eens wat met mij.
Ik heb eigenlijk nog haast niets van onze mooie wereldbol gezien.
Een paar jaar terug dus Portugal.
Jaren daarvoor ben ik met mijn moeder een weekje naar Lourdes geweest: niet echt mijn ding, maar mijn moeder wilde zó graag eens gaan. Ik heb toen pas voor de eerste keer gevlogen, als ik de rondvlucht boven de Veluwe in mijn tienerjaren niet meetel.
Ik vond het fantástisch!!!!.......de vlucht bedoel ik dan ;-)
De andere vakanties waren naar Duitsland: In de buurt van Hamburg: een uurtje vliegen vanaf Keulen. Mooie omgeving daar!
en in het Rurhgebied. Dit waren héle fijne vakanties in zeer aangenaam gezelschap!
Het Rurhgebied is vanaf mijn thuisadres maar een uurtje of 2 rijden, dus dat deed ik met mijn geliefde felblauwe Polootje ( jaja Mike ik zie je al bedenkelijk kijken hahaha)
Mike ( schone zoon) noemt mijn autootje een  VuilnisWagen :'-(
Och, van Mike kan ik het hebben! ;-)
Mike, je weet toch hoe een bazige vrouw genoemd wordt?...............een Ka ;-)

Dinsdag 27  september is het zover.
Omdat onze vlucht al om   8:15  vertrekt, hebben we besloten om maandagmiddag al richting Amsterdam te gaan en de nacht daar door te brengen.
We hoeven dan tenminste niet zo stervensvroeg op te staan, dat is niet zo mijn ding!
Zodoende stappen we uitgerust in het vliegtuig voor een lange vlucht van zo'n 10 / 12 uur. (door de tussenstop op Sint Maarten duurt het ietsje langer)

En nu, genoeg gekletst: het begint bijna op een biografie te lijken.
Ik ga mijn koffer inpakken!

Korte broeken.....check, jurkjes.....check, topjes.....check, bikini 1.....check, bikini 2.....check, zonnebrand.....check, strandlaken.....check,
antimuggenspray (anders word je daar lek gestoken!!) .....check,
pilletjes tegen zeeziekte: voor als we naar Klein-Curacao gaan, haast iedereen wordt zeeziek op de boot heb ik van horen zeggen, dus ik kan beter voorbereid zijn!) snorkelset......check,
zonnebril......check, paspoort......check, reisdocumenten.....check, toiletspullen.....check,
goede zin.....check check check!
Zo, alles is afgevinkt:
afgevinkt??
heb even een héél pijnlijk déjà vu!!  :'-(  :'-(
Ik word bijna 4 jaar teruggeworpen in de tijd: 19 november 2012 rond een uur of 22:00 om precies te zijn. Ik zal de rest van mijn leven die datum nooit meer vergeten!
Toen ging de zon onder,  stopte voor mij de wereld met draaien en stond alles vanaf dat uur stil........

Het is een flinke lap tekst geworden: tsja, als ik eenmaal op mijn praatstoel zit.
Ik beloof dat de andere blogs wat korter worden en met een heel ander onderwerp.
Nu ging het erg veel over mijn vorige belevenissen: de volgende zijn veel actueler, die gaan nl. over het zonovergoten Curacao :-)

Ayo!
Te despues :-)
Oftewel: Tot ziens! Tot later :-)
En dan vanuit het zonnige Curacao! :-)

1. Truus:
    Wat leuk franci ! Geniet ervan . Groetjes Truus
  2. Franci Coumans:
    25 september 2016
    Dankjewel Truus, dat zal zeker lukken.
    Je leest het hier wel
  3. Ria:
    25 september 2016
    Leuk verhaal Franci. Ben benieuwd naar je verhalen. Heel veel plezier.
  4. Sil:
    25 september 2016
    Wat een leuke blog! Ik kan niet wachten op je reisverslag. Heel veel plezier, je hebt het verdient! Geniet ervan lieverd. Xx
  5. Caroline:
    Hallo,
    Super leuk je blog, heel veel plezier en lekker genieten. Ik ben benieuwd naar de rest ;-)
  6. Rob Wouters:
    25 september 2016
    leuk verhaal, fijne vakantie gewenst en geniet ervan. Je bent nog jong genoeg om van alles van de wereld te zien. Dingen die je "gemist" hebt zijn nog zeker in te halen. Vakantie is hartstikke leuk, andere dingen, culturen enz....edoch het stukje "wereld" waar wij wonen is één van de mooiste denk ik, we hebben er vandaag weer van genoten met een wandeling en een toertocht.
  7. Franci Coumans:
    25 september 2016
    Dank jullie wel voor de leuke reacties!
    We zullen zeker genieten, en jullie laten meegenieten ;-)